معرفی قهوه و دانه قهوه و برنزه شدن پوست با آن
نوشته شده توسط : salamati

اگر نمی دانید باید بگویم که دانه های قهوه انواع مختلفی دارد که دارای طعم و مزه ی متفاوتی نیز هستند و هر کس با توجه به سلیقه خودش می تواند یکی از این قهوه ها را انتخاب کند و از نوشیدنش لذت ببرد. 

قهوه بعد از روغن، پر مصرف ترین کالای جهان است. مصرف جهانی قهوه، روزانه تقریباً به ۲.۲۵ میلیارد فنجان می رسد. بهترین منطقه آب و هوایی برای رشد دانه های قهوه که به کمربند دانه (Bean Belt) معروف است، شامل مناطق پاپوآ گینه نو، برزیل، سوماترا، هندوراس، پرو، گواتمالا، کلمبیا و اتیوپی می‌شود.

کلمه قهوه (Coffee)، از اصطلاح عربی “شراب دانه” (wine of the bean) می‌آید؛ همچنین کلمه ی “کاپوچینو” (Cappuccino)، به لباس راهبان کاپوچین (Capuchin) اشاره دارد.

آشنایی با انواع مختلف دان قهوه

انواع مختلفی دانه قهوه در جهان وجود دارد ولی اکثر دانه های تولید و استفاده شده را می توان به دو گروه اصلی عربیکا ( Arabica ) و روبوستا ( Robusta ) تقسیم بندی کرد. اما دو نوع کمتر رایج دیگر نیز هستند به نام ها لیبریکا ( Liberica ) و اکسلسا ( Excelsa ) ، لبیریکا که به ندرت یافت می شود ، به طور انحصاری در کشور فیلیپین کشت و تولید می شود. . اکسلسا نیز از جنس دانه لیبریکا می باشد حدود 7 درصد مصرف جهان را به خودش اختصاص می دهد.

انواع اصلی دانه های قهوه

  • عربیکا ( Arabica )
  • روبوستا ( Robusta )
  • لیبریکا ( Liberica ) و اکسلسا ( Excelsa )

آشنایی با گونه های مختلف دانه های قهوه

قهوه عربیکا

دانه قهوه عربیکا ، محبوبیت بیشتری نسبت به دیگر قهوه ها در میان طرفداران قهوه دارد و میزان تولید این قهوه نیز حدود 60 تا 75 درصد تولیدات قهوه را به خود اختصاص می دهد ، و به علت اینکه بیشتر در ارتفاعات کشت می شود و به آب زیادی نیز احتیاج دارد به گونه ی کوهی شهرت دارد.

کشت این محصول بسیار به محیط بستگی دارد و جزو گونه های ضعیف قهوه تلقی می شود به این صورت که کشت در محیط و شرایط نامناسب ، تاثیر منفی بر محصول خواهد داشت. همچنین نسبت به افت ها نیز آسیب پذیر تر خواهند بود.

در حالی که بدیهی است که دانه های قهوه ی عربیکا مناطق مختلف با یکدیگر متفاوت خواهند بود اما معمولا روشن تر از دیگر دانه های قهوه می باشند ، همچنین ، معمولا دارای طعم و عطر های جذاب تری هستند ، به همین دلیل طرفداران بیشتری نیز دارند.

 

نگهداری از این گیاه بسیار آسان است و به همین دلیل، برای تهیه بیشتر قهوه ها، از این دانه ها استفاده می‌شود. دانه عربیکا، درخشان و کمی اسیدی است و از نظر عطر و طعم انواع مختلفی دارند. سطح اسیدیته انواعی از آن، پایین تر است و شامل بوربن، Blue Mountain ،Typica و Caturra هستند.

اگر قهوه را توسط کام جلوی زبان خود تست کنید (جایی که شیرینی و شوری حس می‌شود)، طعم بهتری را در دهان خود احساس خواهید کرد. قهوه دانه های عربیکا، وقتی بصورت گرم سرو شده و یا با دستگاه قهوه ساز دم شود، عطر و طهم بهتری دارد، تا آنکه همراه با خامه و یا بصورت سرد میل شود.

قهوه روبوستا

در درجه ی بعدی محبوبیت بین دانه های قهوه ، قهوه روبوستا است که شهرت خود را به خاطر سرسختی گیاه و مقدار زیاد کافئین به دست اورده است.

در حالی که روبوستا در آب و هوای گرم با بارندگی های فراوان بهتر تولید می شود ، اما دانه ی Robusta به دلیل داشتن سرسختی بیشتر ، در طیف وسیع تری از آب و هوا ها و ارتفاعات محصول می دهد. همچنین ، این دان ها در مقابل آفت ها نیز مقاومت بیشتری از خود نشان می دهند و به راحتی آفتزده نمی شوند.

استحکام بیشتر با کیفیت بالاتر و تمایل به اسیدیته ی پایین این قهوه را در مقابل چیز هایی مثل خامه و شکر کم تر مقاوم می کند و برای دم کردن قهوه ای مانند ، قهوه ی ویتنامی عالی می سازد. و مقدار دو برابر کافئین را نسبت به دیگر قهوه ها برای فرد تامین می نماید.

اگر به دنبال قهوه ای هستید که در ترکیب با خامه و شکر، طعمی بی‌نظیر و عالی داشته باشد، دانه های قهوه Robusta ارزش امتحان کردن را دارد. نوشیدن قهوه ی این دانه ها حتی بصورت سرد نیز بسیار لذت بخش است و دومین نوع دانه قهوه محبوب در دنیا محسوب می‌شود. درخت این دانه، از هر نوع بیماری‌ای مصون است. دانه های Robusta بسیار سفت و محکم است و در ارتفاعات به خوبی رشد می‌کند؛ به ویژه در مناطقی که پُر باران است و نور خورشید زیادی دارد.

این دانه ها، به دلیل داشتن کافئین بسیار، در برابر بسیاری از بیماری ها مقاوم اند و جالب است بدانید که نسبت به دانه های عربیکا، دقیقاً دو برابر کافئین دارند. برای دریافت بهترین طعم از این قهوه، بهتر است آن را در کام عقب که جوانه های چشایی تلخ در آن قسمت قرار دارد، امتحان کنید. دانه های Robusta، کمی اسیدی است و طعمی عالی و لطیف دارد، حتی وقتی که با طعم شکلات ترکیب شده باشد.

دانه های Robusta باید در شرایط مناسبی پرورش داده شود تا بهترین طعم را داشته باشد ، بنابراین اگر طعم یا بوی قهوه شما بد و ناپسند بود، ممکن است که گیاه در شرایط ایده‌آلش، پرورش پیدا نکرده باشد. همیشه قهوه تهیه شده از این دانه را از فروشگاه های معتبر خریداری کنید.

دانه های قهوه لیبریکا ( Liberica ) و اکسلسا ( Excelsa )

اکسلسا Excelsa در واقع یک نوع فرعی از قهوه ی Liberica است. با این حال ، این دو نوع ویژگی های بسیار متفاوتی دارند ، بنابراین بسیاری از مردم آن ها را دو نوع قهوه ی کاملاً متفاوت می دانند.

در دهه 1890 میلادی ، دانه های قهوه ی لبیریکا به اوج محبوبیت خود رسید و فیلیپین جزو اولین کشور هایی بود که تولید جدی این محصول را آغاز کرد و خود را به یک تولید کننده جدی قهوه در سراسر جهان تبدیل کرد.

این قهوه دارای طعمی خاص و عطری مشابه چوب می باشد که خود را از دیگر قهوه ها متمایز می کند و به دو صورت لایت ( سبک ) و دارک رست می شود و طعم های جذابی نیز برای دوست داران قهوه ایجاد می نماید.

چه نوع دانه قهو‌ه‌ای انتخاب کنیم؟

همانطور که در این راهنمای خرید قهوه اشاره کردیم برای خرید پودر قهوه در اولین گام باید نوع دان قهوه خود را انتخاب کنید. زیرا ویژگی‌های انواع دانه‌های قهوه با یکدیگر متفاوت است و هر دانه‌ی قهوه‌ خصوصیات و ویژگی‌های مختص به خود را دارد.

دو نوع قهوه عربیکا و قهوه روبوستا عمده‌ترین انواع قهوه‌ در جهان هستند که ما در مقاله انواع قهوه عربیکا و قهوه روبوستا ویژگی‌های هر یک را به طور کامل شرح داده‌ایم. قهوه عربیکا در حالت کلی دارای عطر و ترشی بیشتر و قهوه روبوستا دارای تلخی و کافئین بیشتر است.

 عربیکا و روبوستا دو نوع دانه قهوه هستند که به صورت تجاری پرورش می‌یابند و تقریبا تمام قهوه‌های موجود در بازار و فروشگاه های قهوه را عربیکا و روبوستا تشکیل می‌دهند. با توجه به اینکه بیش از ۲۵ گونه قهوه شناخته شده در دنیا وجود دارد اما این دو گونه بیشترین استفاده را دارند و ما در این راهنمای خرید قهوه این دو گونه را به طور مختصر معرفی می‌کنیم.

راهنمای خرید دانه‌های قهوه روبوستا

دانه‌های قهوه روبوستا حاوی کافئین بیشتری نسبت به دانه‌های قهوه عربیکا هستند و از نظر طعم تلخ تر هستند. قیمت دانه‌های این نوع قهوه نسبت به دانه‌های قهوه عربیکا کمتر است و در شرایط خرده فروشی اغلب با دانه‌های عربیکا مخلوط می شوند.

این نوع قهوه‌ اغلب در قهوه‌های فوری مورد استفاده قرار می گیرد.

کشورهای برتر تولید کننده قهوه در جهان

مکانی که یک دانه قهوه پرورش می‌یابد و نحوه پرورش آن از مهمترین عواملی است که باعث ایجاد طعم و ویژگی‌های منحصر به فرد در دانه‌های قهوه می‌شود و به همین دلیل از اهمیت بالایی بر خوردار است. خاک، ارتفاع و رشد ارگانیک از فاکتورهای مهم در سیستم‌های کشاورزی دانه قهوه است. 
بیش از ۵۰ کشور در دنیا دانه قهوه تولید می‌کنند و در هر منطقه به احتمال زیاد زیرشاخه‌های بیشتری از دانه های قهوه وجود دارد.
در ادامه این راهنمای خرید برخی از مشخصات عمومی محبوب‌ترین مناطق تولید قهوه با کیفیت را شرح می‌دهیم.

۱- قهوه اتیوپی

اتیوپی کشوری است که، دانه قهوه برای اولین بار در آنجا کشف شد. دانه‌های قهوه این منطقه از نوع عربیکا هستند.

۲- قهوه برزیل

کشور برزیل یکی از بزرگترین کشورهای تولید کننده قهوه‌ در جهان است. از دانه‌های قهوه برزیل در بسیاری از ترکیبات قهوه اسپرسو استفاده می‌شود. دانه‌های قهوه این منطقه معمولاً برای رست‌های تیره مورد استفاده قرار می گیرند.

۳- قهوه کلمبیا

استفاده از ترکیبات قهوه کلمبیا در ایالات متحده بسیار رایج است، این نوع دانه‌های قهوه دارای اسیدیته متعادلی هستند. همچنین ممکن است طعم میوه‌ای داشته باشند. از دانه‌های قهوه کلمبیا بیشتر برای رست‌های سبک استفاده می‌شود.

۴- قهوه هاوایی

هاوایی تنها منطقه از ایالات متحده است که دانه‌های قهوه (از نظر تجاری) پرورش می دهند. دانه‌های قهوه هاوایی با یک رایحه گل بی‌نظیر همراه است. از دانه های قهوه هاوایی در رست‌های ملایم‌ استفاده می‌شود و این دانه‌ها معمولا دارای سطح اسیدیته ملایمی هستند.

۵- قهوه کنیا

دانه‌های قهوه کنیا از نوع عربیکا هستند و از نظر طعم، قهوه‌ای با طعم بسیارقوی است. قهوه کنیا ممکن است گاهی اوقات ته رنگ‌ مشابه شاه توت داشته باشد. قهوه کنیا دارای سطح اسیدیته متوسطی است.

برای خرید قهوه کنیا می‌توانید به بخش فروشگاه در فروشگاه اینترنتی قهوه اوسکافه مراجعه کنید.

۶- قهوه اندونزی

دانه‌های قهوه اندونزی رنگ نسبتاً تیره‌ای دارند. بیشتر قهوه‌ی عربیکا اندونزی سال‌های گذشته بر اثر نوعی بیماری گیاهی از بین رفت و در حال حاضر در مزارع قهوه‌ی این کشور قهوه روبوستا کشت می‌شود. این دانه‌های قهوه به دلیل روبوستا بودن  پس از دم کشیدن طعم و تلخی بسیار بیشتری  تولید می‌کنند.

۷- قهوه گواتمالا

قهوه‌ای که در گواتمالا پرورش داده می‌شود، دارای رنگ روشن است. همچنین دانه‌های قهوه گواتمالا کمی تلخ و شیرین همراه با عطر میوه‌ است.

۸- قهوه ویتنام

قسمت عمده دانه‌های قهوه جهان (بعد از برزیل) در کشور ویتنام برداشت می‌شود. ۹۰ درصد دانه‌های قهوه برداشت شده در این کشور روبوستا است (بیشتر دانه‌های روبوستا در جهان در کشور ویتنام کشت می شوند).
قهوه‌ی کشت شده در ویتنام معمولاً عطر و طعم تلخی دارد و به اندازه دانه‌های قهوه عربیکا محبوبیت ندارد. اما برای علاقه مندان به قهوه هایی با تلخی بالا یکی از بهترین انتخاب ها است.

9-قهوه سبز / Green Coffee


قهوه سبز همان قهوه خامی است که به اصلاح عمل رست شده یا بو داده نشده بر روی آن انجام نشده است. تمام قهوه ها مانند قهوه روبوستا و عربیکا برای استفاده و تهیه قهوه باید تفت داده شوند. در این میان بعضی از افراد، قهوه خام سبز را بدون عمل تفت دادن استفاده می کنند. دلیل این موضوع نیز آن است که گفته شده قهوه سبز باعث لاغری می شود. بنابراین بیشتر کسانی که رژیم های لاغری دارند از این نوع قهوه مصرف می کنند. اما قهوه سبز به دلیل اینکه بو داده نشده، از قهوه روبوستا نیز تلخ تر است. آنتی اکسیدان کلروژنیک اسیددر قهوه سبز به لاغری کمک بسیاری می کند.

تا بحال فکر می کردید قهوه فقط یک نوشیدنی است؟ در تب سنتی و درمان های گیاهی بسیار از قهوه مورد استفاده قرار میگیرد. قهوه این گیاه اعجاب انگیز، فقظ یک نوشیدنی جذاب نیست! شاید فکر می کردید قهوه فقط برای رفع خواب آلودگی است اما با مطالعه این مطلب احساستان تغییر می کند. درباره برخی خواص قهوه می توانیم به خاصیت ضدالتهابی، پاک کنندگی و آنتی اکسیدان بودن آن اشاره کنیم. این ویژگی ها در کنار کافئین خصوصیات قهوه را اعجاب آور تر می کند.

قهوه در چه مواردی به کمک شما می آید؟

سلولیت یا تجمع چربی:

کافئین قهوه می تواند به کاهش این عارضه کمک کند اما باید به یاد داشته باشید که قهوه را باید به طور مداوم استفاده کنیم.

ترمیم پوست با قهوه:

کافئین موجود در قهوه توانایی ترمیم صدمات پوستی که در دراز مدت براثر شرایط محیطی، استرس یا حتی اشعه UV که یکی از علل پیری زودرس است را داراست.

کاستن از تیرگی زیر چشم:

قهوه دارای عناصری است که به تیرگی دور چشم کمک می کند. این عارضه می تواند به دلیل کمبود آب بدن عوامل درونی و یا ژنتیکی باشد.

شفاف کننده پوست :

همچنین از قهوه می توان برای شفاف کننده پوست نیز استفاده کرد. خاصیت ضد تورم و آنتی اکسیدان بودن کافئین قهوه توانایی کمک به پوست را در این امر دارد که به عنوان اسکراپ پوست استفاده می شود. علیرغم این خواص قهوه یک لایه بردار عالی است که در از بین بردن سلول های مرده به شما کمک خواهد کرد.

 آیا می توانیم از قهوه برای پوست صورت استفاده کنیم؟

بله! قهوه منبع مواد مغذی و آنتی اکسیدان هایی است که ممکن است برای پوست ، پوست سر و مو مفید باشد. فرد می تواند از آن برای از بین بردن لکه ، معالجه آکنه ، افزایش جریان خون و متعادل کردن pH پوست استفاده کند.

قهوه با پوست چه می کند؟

آنتی اکسیدان ها ، محرک ها و اسیدهای کلروژنیک موجود در قهوه می توانند آن را به عنوان یک اسکراب موثر برای مقابله با آکنه تبدیل کنند. استفاده از اسکراب قهوه برای پوست می تواند به پاک کردن سلولهای مرده پوست و رفع انسداد منافذ کمک کند.

قهوه برای برنزه کردن پوست

 حنا و قهوه هر دو دارای خاصیت رنگ دهی بالایی بوده و می تواند رنگ پوست را تغییر دهد. برای این کار شما می توانید سه قاشق غذا خوری حنا و یک قاشق غذاخوری قهوه را با هم مخلوط کرده و کمی آب به آن اضافه کرده و مخلوط کنید. سپس، این ترکیب را روی بدن خود زده و اجازه دهید تا چند دقیقه بماند. هر سه دقیقه یک بار پوست خود را بررسی کنید تا ببینید میزان رنگ دهی آن چقدر است.

 

اگر شما نمی خواهید پوستتان زیاد نارنجی شود، بهتر است زودتر پوست خود را بشویید. بدن شما این رنگدانه طبیعی را به سرعت جذب کرده و رنگ پوست بدن شما کمی تیره تر و نارنجی می شود. لازم به ذکر است که این تکنیک نیاز به قرار گرفتن در معرض نور خورشید ندارد.

محصولات برنزه کننده فوری و دائمی، انواع کرم برنزه کننده، لوسیون برنزه کننده،اسپری برنزه کننده و سایر محصولات برنزه صورت و بدن مخصوص آفتاب و سولاریوم

1-کرم برنزه کننده فلورسان با اثردهی فوری و دائمی و با ماندگاری 4 ماه مخصوص صورت و بدن

2-اسپری برنزه کننده کربن ایکس مخصوص صورت و بدن با اثردهی فوری و ماندگاری 6 ماه

3-برنزه کننده های سایز کوچک (بیلیستر) فلورسان مخصوص سولاریوم و آفتاب با اثردهی فوری و ماندگاری 4 ماه

4-اسپری و کرم اتوبرنز سان فیت هلند

5-برنزه کننده فوری سولاریوم سان فیت

قهوه برای برنزه کردن پوست





:: برچسب‌ها: برنزه کردن با قهوه , برنزه کننده قهوه , دانه قهوه , قهوه , ,
:: بازدید از این مطلب : 244
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 24 شهريور 1401 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: